Tips i forkølelsestider: Sådan kan du modvirke forkølelse og influenza

Det er helt normalt, at man nu og da pådrager sig en virusinfektion i de øvre luftveje, men det er aldrig specielt sjovt. Hvis du er uheldig, kan forkølelsen eller influenzaen desuden slå til på det værst tænkelige tidspunkt, for eksempel inden en vigtig rejse eller operation. Heldigvis findes der flere enkle tips, som både kan mindske risikoen for at blive inficeret og lindre symptomerne, når forkølelsen eller influenzaen er en kendsgerning.

Tips, som kan modvirke forkølelse/influenza

  • Vask hænderne med sæbe ofte og længe. Omhyggelig håndvask er ekstra vigtig, før du spiser, og efter du har været på toilettet, pudset næsen eller befundet dig på steder, hvor virus ofte spredes, for eksempel i børnehaven eller bussen.
  • Undgå at pille dig selv i ansigtet, især ved øjnene eller i næsen, med uvaskede fingre.
  • Undgå at møde eller i det mindste have nærkontakt med personer, som du ved er syge.
  • Sørg for at få tilstrækkeligt med søvn om natten. Studier har vist, at personer, der sover mindre end syv timer pr. nat, løber en tre gange større risiko for at blive forkølede end dem, der sover mere end otte timer.
  • Spis varieret og tag kosttilskud efter behov. Frugt og grøntsager indeholder meget C-vitamin og mange antioxidanter, som styrker immunforsvaret og holder slimhinderne sunde. Fed fisk og berigede mejeriprodukter indeholder D-vitamin, som er meget vigtigt for reguleringen af immunforsvaret. Visse risikogrupper kan desuden have brug for et tilskud af D-vitamin i det mørke vinterhalvår.
  • Sørg for at få regelmæssig motion. Træning i passende doser styrker immunforsvaret og modvirker mental stress, som er en af de medvirkende årsager til forkølelse.
  • Hold op med at ryge. Rygning kan skade slimhinderne og de fimrehår, der beskytter lungerne mod virus og bakterier, og kan også svække immunforsvaret.
  • Prøv en virushæmmende mund- eller næsespray. Produkter, som kan forhindre virus i at sætte sig fast på slimhinderne og dermed modvirke forkølelse, kan fås i håndkøb på nærmeste apotek.
  • Tag tilskud af naturlægemidlet echinacea. Studier har vist, at echinacea har visse antivirale egenskaber. Der kræves dog ganske store doser, og effekten er relativt lille. Vær opmærksom på, at echinacea kan være allergifremkaldende hos nogle personer.
  • Bliv vaccineret mod sæsoninfluenza, især hvis du tilhører en risikogruppe. Du kan kombinere vaccinationen med en virushæmmende næsespray som ekstra beskyttelse.

Hindre infektionen i at sprede sig

Hvis du føler dig generelt sløj og begynder at hoste, få løbende næse eller ondt i halsen, er der stor risiko for, at du allerede har fået en infektion. Da gælder det om at fokusere på at behandle forkølelsen og forhindre, at den spredes videre. Forkølelsesvirus spredes som regel let og hurtigt, især i de første dage, men med sund fornuft og god hygiejne kan man mindske risikoen for at gøre andre syge.

Tips, som kan forebygge spredning af forkølelse/influenza

  • Vask hænder ofte og længe, mindst 20 sekunder. Hvis du ikke har adgang til vand, kan du sagtens bruge håndsprit.
  • Host og nys i armhulen i stedet for i hånden.
  • Undgå nærkontakt og at tage andre i hånden. Virus smitter oftest ved direkte kontakt eller ved, at partiklerne spredes i luften på nært hold.
  • Brug engangshåndklæder og papirlommetørklæder.

Den kliniske evaluering af Viruseptin® indeholder ikke data på den nye coronavirus, COVID-19